Milyen hatással van az útdíj a szállítmányozásra

transportA Magyarországon 2013 nyarán bevezetett használatarányos útdíjfizetés akár 30%-kal is növelheti a fuvardíjakat, ami nem könnyíti meg a hazai fuvarozásban a 2008-as válság nyomán kialakult helyzetet, hiszen az eddigi felmérések szerint a fuvarozással összefüggő megrendelések száma már a recesszió nyomán is folyamatosan csökkent. A hazai vállalatok körében a gazdasági válság hatására már évekkel korábban megkezdődött a specializálódás, melynek célja, hogy az adott vállalat egyetlen területen legyen képes a legkiemelkedőbb szolgáltatást nyújtani. Ez szükséges ahhoz, hogy a vállalat fennmaradjon a jelen piaci helyzetben, hiszen az aktuális adatok azt mutatják, hogy amennyiben egy vállalat minden területen jelen van, azonban csak fél gőzzel, akkor gyorsan kiszorulhat a piacról.

Emellett a bevezetésre került használatarányos útdíj nem csak hogy csökkenti a hazai fuvarkapacitást ezáltal növelve a fuvarköltséget, de az 51. közgazdász vándorgyűlés logisztikai szekciójában kiderült az is, hogy hatására hatalmas versenyhátrányba kerülhetnek a kelet-magyarországi vállalkozások, melyek távol esnek a fő felvevőpiactól. Ennek megfelelően egyre jobban előtérbe került a költséghatékony szállítmányozás, illetve a cégek folyamatos árromboló piaci versenybe kezdtek.

Annak a néhány kisvállalkozásnak, melyek mostanáig képesek voltak az új használatarányos útdíj mellett is belföldön életben maradni, kiváló opció lehet a kombinált szállítás már kisebb távolságok esetén is. A Magyar Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége novemberi közleményében úgy fogalmazott, hogy olcsóbb opció lehet ugyan a kombinált, vasúti-közúti szállítás, mint a tisztán közúti szállítás, azonban ahhoz, hogy a szakma komolyabban nyisson ebbe az irányba, a vasúti társaságok részéről is szükség van némi ösztönzésre. A szövetség kitért arra is, hogy a vasúti társaságoknak speciális szolgáltatáscsomagokat kellene biztosítaniuk, mely ösztönözné a szállítmányozó cégeket a kombinált szállításra való áttérésre.