Harc az elektronikus kereskedelemben

paypalwarAz elektronikus kereskedelem terén egyeduralkodónak számító PayPalt ma már erősen szorongatja a Google Pénztár. A The PayPal Wars (A PayPal-háború) című híres könyvében Eric Jackson arról ír, hogy a rendszert kiépítő internetes cégnek annak idején óriási harcot kellett vívnia. Meg kellett ugyanis küzdenie a maradi törvényhozókkal, a személyes adatokkal visszaélő csalókkal, az állandóan változó piaccal, a kellemetlenkedő riválisokkal, de még az ügyeskedő bűnözőkkel is. A cég azóta viszont már egyeduralkodónak számít az internetes fizetések terén. Ha viszont első helyét továbbra is meg kívánja őrizni, akkor mindenütt meg kell jelennie. Mindeközben pedig folyamatosan védekezni kényszerül az új versenytársak – főként a Google – jelentette kihívásokkal szemben.

A PayPalt 1998-ban alapították a Palm Pilotok közötti pénzmozgások lehetővé tétele érdekében. Hamarosan azonban egyre többen kezdték használni az eBayen keresztül vásárolt árucikkek kifizetésére. Akkora volt a sikere, hogy 2002-ben az eBay leépítette saját Billpoint elnevezésű fizetési rendszerét, és 1,5 milliárd dollárért megvásárolta a PayPalt. A rendszerben ma 143 millió számla él, kétszer annyi, mint két évvel ezelőtt. A ma már egyébként is nemzetközinek számító cég – a 35 millió európai számlából 15 millió Angliában található – most igazi globális szereplővé kíván előlépni. A cég vezetői bejelentették, hogy 103-ról 190-re emelkedett azon országok száma, ahol a PayPal segítségével lehet kifizetéseket eszközölni.

E növekedés pedig az eBay-fogat legfényesebb csillagává tette a PayPalt. Az első negyedév során 31 százalékos emelkedéssel 439 millió dollárra nőtt a nettó árbevétel, ez pedig messze megelőzi az aukciós oldal bevételeit. A csoport forgalmának negyedét ma már a PayPal adja. Az eBay tehát egyre inkább a PayPalra épít, a cég azonban egyre erőteljesebben próbálja függetleníteni magát az oldaltól. Az elmúlt év folyamán az “eBayen kívüli” forgalom összességében 33-ról 39 százalékra emelkedett. Miután az eBayhez kötődően a cég már elérte a “kriti kritikus tömeget”, most elsődlegesen arra törekszik, hogy egyre több elektronikus kereskedelmi vállalkozás fogadja el az általa nyújtott fizetési módot – fejti ki Rajiv Dutta, a PayPal elnöke. – Több számlatulajdonossal rendelkezünk, mint az American Express, az elektronikus kereskedést folytató oldalak többsége mégsem ajánlja a szolgáltatásainkat” – teszi hozzá.

google warAz egyik problémát az jelenti, hogy időbe kerül a PayPal fizetési funkciót hozzárendelni az internetes oldalakhoz. A cég ezért a kód elkészítésének idejét néhány hétről néhány napra csökkentette. Miután az eBaynek köszönhetően több millió kiskereskedővel áll kapcsolatban, a PayPal most a nagyobb cégeket próbálja megnyerni. Dutta szerint a PayPal egyik előnye, hogy esetében a többi online szolgáltatáshoz képest igen alacsony (az átlagnak körülbelül egyharmada) a csalások száma. A biztonsági rendszer legutóbb kifejlesztett eszköze például az az ügyfélszámlához tartozó digitális kulcs, mely harminc másodpercenként megváltozik. Az eljárás igencsak népszerűnek bizonyul, ráadásul a PayPal hajlandó áron alul is árusítani.

A biztonság azonban mit sem ér kényelem nélkül, ezért a szolgáltatást igen hamar más platformok esetében is be akarják vezetni. Ilyen például az, hogy az eBay telefonos ágazatának számító (márciusban indított) Skype-on, illetve mobiltelefonokon keresztül is lehessen pénzt átutalni (ez utóbbi még tesztelés alatt áll). Ötletes és biztonságos megoldással állt elő a cég a tekintetben is, hogy a PayPalt az olyan weboldalak esetében is lehessen használni, amelyeken nem található meg a “PayPal fizetés” gomb. Ekkor egy “virtuális bankkártya” segítségével veszik le a pénzt a felhasználó PayPal számlájáról egy 16 számból álló kódot használva, mely minden egyes tranzakció után megváltozik.

Ezek a valóban ötletes megoldások is mutatják, hogy a PayPal növekedésének csakis a fantázia szabhat határt – mondja Dutta. Van azonban még valami: a Google múlt nyáron bevezetett aprócska, de potenciálisan veszélyes “Pénztár” szolgáltatása. A PayPal vezetőit mindez azonban nem aggasztja túlságosan. Szerintük a Pénztár csak biztonságos megoldással állt elő a cég a tekintetben is, hogy a PayPalt az olyan weboldalak esetében is lehessen használni, amelyeken nem található meg a “PayPal fizetés” gomb. Ekkor egy “virtuális bankkártya” segítségével veszik le a pénzt a felhasználó PayPal számlájáról egy 16 számból álló kódot használva, mely minden egyes tranzakció után megváltozik. Ezek a valóban ötletes megoldások is mutatják, hogy a PayPal növekedésének csakis a fantázia szabhat határt – mondja Dutta. Van azonban még valami: a Google múlt nyáron bevezetett aprócska, de potenciálisan veszélyes “Pénztár” szolgáltatása. A PayPal vezetőit mindez azonban nem aggasztja túlságosan. Szerintük a Pénztár csak

Vihar az online bevásárlókosár körül

A Google szolgáltatása valójában ennél azért több előnyt nyújt. A Google ugyanis kész arra, hogy “Pénztárát” még veszteségek árán is működtesse, mivel szerinte így még több hirdetőt szerezhet a mindennél fontosabb AdWord szolgáltatás részére, ahol a keresőprogramba beírt kulcsszavakhoz kapcsolódóan lehet hirdetéseket elhelyezni.

A Google Pénztár az 500 legfontosabb online kereskedelmi vállalkozás egynegyedét már megszerezte, főként azzal, hogy 2008-ig nem számol fel kezelési költséget. Az akció végeztével pedig minden egyes, a Google-on megjelenő reklámért kifizetett dollárért cserébe 10 dollár leírható a kezelési költségből. “Szerintünk a Google Pénztár nem önálló vállalkozás, hanem a Google-hálózat motorja” – jelenti ki Ben Ling, a Pénztár igazgatója. Mivel azonban a Google hajlandó pénzt áldozni erre a vállalkozásra – negyedévenként 30 millió dollárt -, a Pénztár komoly ellenfél lehet. Az Aite Csoportnál dolgozó Gwenn Bézard szerint, ha a Google továbbra is pénzt fektet a pénzforgalmi szolgáltatások fejlesztésébe, akkor azt a PayPal is meg fogja érezni, hiszen a felhasználók csak az egyiket használják majd, nem pedig mindkettőt egyszerre. Az eBay így hát arra kényszerül, hogy komolyan vegye a Google Pénztár felbukkanását. Olyannyira komolyan, hogy a szolgáltatást a tiltott fizetési módok közé sorolta. A tiltás okaként feltüntetett indok – nevezetesen, hogy kevés a Pénztár működésével kapcsolatos tapasztalat – tényleg nem tűnik túl őszintének a kívülállók számára. Tavasszal egy csoport keresetet is nyújtott be a PayPal ellen többek között azért, mert szerintük a Google Pénztár betiltása törvényellenes. (A PayPal máris bejelentette, hogy kemény harc várható.) Más jel is utal arra, hogy a PayPalt igenis foglalkoztatja a Google. A cég a közelmúltban a Yahooval együttműködve olyan új oldalt indított, amely a pénzforgalmi szolgáltatás mellett keresőprogramhoz kap kapcsolódó reklámozási lehetőséget is nyújt. Az új weboldal meglepő módon hasonlít a Google Pénztárhoz. Persze nem minden szól a Google mellett. Egy januárban készített felmérés szerint a Pénztárat használók mindössze 18 százaléka tartotta a szolgáltatást jónak vagy nagyon jónak, miközben e téren a PayPal 44 százalékot ért el.

Ráadásul a Pénztár részesedése az olyan nagyobb oldalak esetében, mint a Toys “R” Us és a Sports Authority az üdülési szezon vége óta folyamatosan csökken. Történik mindez annak ellenére, hogy a kereskedelmi cégek igen nagy összegeket (a becslések szerint 20 millió dollárt) kaptak arra, hogy a Pénztár “gombja” feltűnőbb helyre kerüljön. Persze lehet, hogy még nagyobb pénzeket kell fizetniük ahhoz, hogy a név valóban vonzóvá váljék.

Sőt még az is elképzelhető, hogy a pénztárat más támadások is érik. A Davosban megrendezett idei találkozón ugyanis Bill Gates bejelentette, hogy a Microsoft is fontolgatja a belépést az online pénzforgalom területére. Aztán meg ott vannak a nagy hitelkártyacégek. Ameddig a PayPal és a Google Pénztár segítséget nyújt ahhoz, hogy a kártyás és csekkes kifizetések online történjenek, ahol tranzakciónként díjat kell felszámítani, addig a Visa és a Mastercard igen szívesen látja őket. Az azonban nagyon is aggasztó számukra, hogy a folyamatból akár teljesen ki is maradhatnak, mivel a kifizetések upstartja lesz az “interfész”, így az online vásárlók közvetlenül fizethetnek. A összességében 3 trillió dolláros piacot magukénak tudó hitelkártyacégek valószínűleg igen heves harcba kezdenek majd.

E manőverek végkifejletét persze nagyon nehéz megjósolni. Az viszont biztos, hogy ezzel mind a kereskedők, mind pedig a fogyasztók jól járnak. A kereskedők eddig ritkán tapasztalták a kezelési költségek csökkenését. Az így megtakarított 2-3 százalék több millió dollárral növelheti meg az éves nyereségüket. Ahogy a Google és a PayPal egymással versengve kívánja kényelmesebbé tenni az utalásokat, a fogyasztóknak egyre könnyebb lesz majd vásárolniuk. Ha pedig egyre kevesebben lépnek ki az oldalról anélkül, hogy vettek volna valamit, a kereskedők forgalma is növekedni fog. Lehet, hogy a Google betörése a pénzforgalom területére fejtörést okoz a PayPalnak, az elektronikus kereskedelem szempontjából azonban mindenképpen üdvözítő.