Az útdíjat a vásárló fizeti meg?

útdíj fuvarozóknakEgyre közeleg a dátum, hogy kicsiny hazánkban is bevezessék a megtett úttal arányos díjfizetési kötelezettséget a tehergépjárművek számára, az elektronikus útdíjat. Ennek oka, hogy az Európai Unió a jelenlegi matricás rendszerben nem engedi jelentős mértékben emelni a díjakat, ezért szükségessé vált egy EU komfort megoldás, a használattal és a környezetvédelemmel is összefüggő úthasználati díjrendszer bevezetése.De ki fizeti meg a jelentős többletköltséget és hoz-e drágulást ezen intézkedés bevezetése?

A díjak összege a mostani rendszerhez képest drasztikusan többe fognak kerülni, pl. egy legnagyobb kategóriájú kamion számára (D4) Záhony-Letenye vonatkozásában most 1 napos matrica díja 3.375 Ft, míg a neten elérhető útvonaltervezős útdíj kalkulátor segítségével kiszámolva ez 66.285 Ft-ot fog jelenteni J4 gépjármű kategóriával, legrosszabb környezetvédelmi besorolás mellett (Euro I-es motor) 458,5 km autópálya és 82 km autópályán kívül megtett úttal számolva.

Jól látszódik, hogy a jelenlegi egyszerű időalapú rendszerhez képest az új útdíj rendszerében több tényezőt is figyelembe vesznek, azonban a drágulás akkor is szembeötlő, ha ugyanezt az útvonalat a legjobb J2-es gépjármű kategóriára és szintén a legjobb A – Euró III-as (vagy jobb) környezetvédelmi besorolás alapján számítjuk ki: 20.925 Ft fizetendő útdíjat kapunk!

Joggal merül fel, hogy ezt a jelentős díjtöbbletet a fuvarozók nem tudják, illetve nem is akarják felvállalni, a termelő szektora a visszaesett gazdaság és kereslet mellett nem igazán tud hova árat emelni, mert csak tovább mélyítené a vásárlási “kedvet”. Felmerül továbbá, hogy azok a fuvarozók, akik a havonta jelentkező közel fél milliós útdíjat nem tudják megfinanszírozni előre, mit fognak tudni tenni, mivel több mint 250.000 tehergépjárművet érint az útdíj bevezetése. Persze ideig-óráig esetleg a termelő cégek és fuvarozók a díjtöbbleten meg tudnak osztozni, de eljön az idő, amikor ezt a terhet is már a végső fogyasztó, a vásárló fizeti meg.