Áfacsalások ellenszere, az EKAER (szám) rendszer

ekaer rendszer2015. január 1-től a kormány tervei szerint bevezetésre kerül az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer, rövidítve EKAER. A rendszer elsődleges célja a közúti fuvarozással és áruforgalommal elkövetett áfacsalás megelőzése és kiszűrése, amely évente akár 1.000 milliárd forintos költségvetési kárt okoz. Az EKAER rendszer szervesen fog kapcsolódni a használatarányos Elektronikus Útdíj rendszerhez (ÚD),  amelyet 2013. július 1-től vezettek be a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművek részére.

Az EKAER rendszer lényege, hogy közúti árumozgásokat megelőzően a feladó vagy címzett egy EKAER számot igényel a rendszerből, amely alapján ellenőrizhetővé válik az adófizetési kötelezettség. Az online bejelentésnek tartalmaznia kell a feladó nevét és címét, címzett nevét és címét, a közúti fuvareszköz rendszámát, az árú adatait. Az igényelt EKAER szám 15 napig marad érvényes, amelyről az esetleges fuvarost vagy fuvar szervezőt is tájékoztatni kell.

A rendszer használata minden útdíjköteles gépjárműre kiterjed, illetve ha az EU-ból Magyarországra (ekkor a címzett), Magyarországról az EU-ba (ekkor a feladó), vagy ha kockázatos árút, terméket szállítanak nem útdíjköteles járművel.

További szigorítás, hogy kockázati biztosítékot kell nyújtani, ha belföldön nem végfelhasználó számára első adóköteles termékértékesítéskor, vagy ha az EU-ból Magyarországra hoznak be terméket.

Az EKAER rendszer és az elektronikus útdíjrendszer között a fuvarozó rendszáma teremti meg a kapcsolatot, amely által az árú folyamatosan nyomon követhetővé válik az ország egész területén, valós időben.

Amennyiben az EKAER előírásokat megszegik – pl. nem igényelnek EKAER számot – ebben az esetben hatósági zár, mulasztási bírság vagy akár lefoglalást is életbe léptethet az adott hatáság.